Saavutettavan verkkopalvelun kehittäminen on iso projekti. Monia asioita voi alkaa tehdä jo nyt. Kartoita nykytilanne ja ala muuttaa sisältöjä saavutettaviksi.

Organisaationne verkkopalvelusta pitäisi siis saada saavutettava, mutta miten? Muutos voi tuntua isolta ja epämääräiseltä, mutta sen eteen voi ottaa isoja ja pieniä askelia jo nyt.

WCAG voi tuntua vaikeaselkoiselta ja sitä se onkin. Tässä kuitenkin tärkeimmät asiat, jotka voit tehdä saavutettavuuden eteen heti.

7 asiaa, jotka voit tehdä saavutettavuuden eteen heti

Iso osa saavutettavuusdirektiivin vaatimuksista liittyy verkkopalveluiden tekniseen puoleen. Moni kriteeri on kuitenkin verkkopalvelun päivittäjän vastuulla.

Tärkeintä on, että kaikki organisaatiossa tietävät, miksi saavutettavuus on merkittävää.

1. Tee merkitys selväksi koko organisaatiolle

Varmista, että organisaatiossasi ymmärretään saavutettavuuden merkitys. Pidä huolta, että päätös saavutettavuustyöstä tulee ylimmältä johdolta asti.

2. Kartoita nykytilanne

Ota selvää, mitä digitaalisia materiaaleja teillä on. Selvitä myös, miten niitä tuotetaan sekä missä niitä käytetään ja miten.

3. Ala muokata sisältöä selkokieliseksi

Direktiivi itsessään ei vaadi, että kaikki sisältö olisi selkokielistä. Se on kuitenkin olennaista, jos haluat tavoittaa käyttäjät ja tehostaa viestintääsi.

Selkokieli palvelee myös muita kuin saavutettavuuskohderyhmiä. On tutkittu, että asiantuntijatkin lukevat mieluummin selkokieltä kuin asiantuntijakieltä. Hyvällä tuurilla myös puhelut ja sähköpostit vähenevät, kun saat asiasi kerrottua selkeämmin verkossa.

Yhdistynyt kuningaskunta: Miksi käytämme lyhyitä virkkeitä (englanniksi)

4. Liitetiedostot koneluettaviksi

Varmista, että kaikki liitetiedostot, joita tuotatte tästä hetkestä lähtien (pdf, word, jne.) ovat koneluettavia, ei siis vain skannattu ja laitettu sivuille.

Lue Celian ohjeita saavutettavan verkkosisällön tuottamiseen

5. Teetä saavutettavuuskartoitus

Ennen kuin verkkopalvelusta voidaan kehittää saavutettava, pitää tietää, mitä kehitetään. Saavutettavuuskartoituksessa selvitetään, miten verkkopalvelu vastaa WCAG -standardeihin. Se kertoo, mikä sivustolla on saavutettavaa ja mitä pitää kehittää.

Tilaa saavutettavuuskartoitus sertifioidulta asiantuntijalta jo tänään

6. Kehitä verkkopalvelua

Kun saavutettavuuskartoitus on laadittu, voidaan verkkopalvelua lähteä kehittämään. Tavoitteena on saada verkkopalvelu saavutettavaksi tavoiteajassa. Tätä varten sinun tulee ottaa yhteyttä verkkopalvelutoimittajaan.

Verkkopalvelun kehittäminen saavutettavaksi tarkoittaa toisille isompaa ja toisille pienempää uudistusprojektia. Parhaan käsityksen saat, kun teetät saavutettavuuskartoituksen. Varaa uudistukselle kuitenkin aikaa, että verkkopalvelu saadaan ajoissa kuntoon.

7. Laadi saavutettavuusseloste

Organisaationne kannattaa asettaa tavoitteeksi, että verkkopalvelusta kehitetään saavutettava direktiivinmukaisessa tavoiteajassa. Jos se ei kuitenkaan onnistu, pitää sivustolle laatia saavutettavuusseloste.

Saavutettavuusseloste kertoo muun muassa, mitkä sivuston osat eivät ole saavutettavia. Lisäksi siinä kerrotaan, mitä aiotaan tehdä, että niistä saadaan sellaisia.

Lue lisää aiheesta

Mitä saavutettavuus tarkoittaa eri kohderyhmille?

Tutustu selkokieleen Selkokeskuksen sivuilla

Lisätietoa saavutettavuusselosteesta valtiovarainministeriön sivuilta

Kartoita nykytilanne ajoissa

Valmistaudu hyvissä ajoin saavutettavuusdirektiiviin. Tilaa saavutettavuuskartoitus sertifioidulta asiantuntijalta. Saat kattavan kuvan, miten verkkopalvelua pitää kehittää, jotta se täyttää vaatimukset.

Jätä meille sähköpostisi tai puhelinnumerosi, niin me otamme sinuun yhteyttä. Ole huoleti, yhteydenotto ei velvoita mihinkään.